Denken en emoties

emotions

De cognitieve en emotionele symptomen van multiple sclerose (MS) kunnen net zo veel invloed hebben op uw levenskwaliteit als uw lichamelijke symptomen. Hier verkennen we de verschillende symptomen die onder deze noemer vallen.

Zorg dat u met uw arts praat als cognitieve of emotionele problemen een invloed hebben op uw levenskwaliteit, omdat zij u advies en ondersteuning kunnen geven om u te helpen uw symptomen onder controle te houden.

Zoals u waarschijnlijk weet, komen problemen met denken, geheugen en concentratie (soms onder de noemer van cognitieve problemen) vaak voor bij mensen met MS. Naarmate we ouder worden, beginnen sommige van onze cognitieve vaardigheden te verminderen. Maar wanneer u aan MS lijdt, is er ongeveer 50% kans dat u op een bepaald moment in uw leven cognitieve problemen ontwikkelt.

Cognitieve problemen kunnen een aantal dingen moeilijk maken. Mensen kunnen het volgende ervaren:

1. Moeite met het afwerken van taken
2. Problemen met deelname aan groepsgesprekken
3. Problemen met het verwerken van informatie
4. Moeite met het nemen van beslissingen

Misschien hebt u al manieren gevonden om met de cognitieve problemen die u hebt om te gaan, zoals het opschrijven van dingen zodat u ze niet vergeet of uzelf meer tijd geven om bepaalde taken uit te voeren. Vraag ook om advies van uw arts of MS-verpleegkundige, omdat ze u kunnen helpen de terreinen te bepalen waar u baat zou kunnen hebben bij wat hulp, naast het suggereren van bepaalde oefeningen of tips.

Charlotte

Charlotte lijdt aan MS en heeft ontdekt dat haar cognitieve problemen haar dagelijkse leven beïnvloeden. Hier volgen enkele van haar strategieën voor het omgaan met haar symptomen:

1. Neem meer pauzes – als u merkt dat u zich niet lang kunt concentreren, neem dan regelmatige maar korte pauzes
2. Prioriteiten stellen – begin met de taken die de meeste aandacht en concentratie vereisen en laat de gemakkelijke zaken wachten tot wanneer u waarschijnlijk meer vermoeid bent
3. Probeer meditatie of mindfulness – het kan u helpen om te ontspannen en uw gedachten op orde te krijgen
4. Houd uw geest actief – daag uw hersenen uit door verschillende dingen te doen, te lezen of met vrienden af te spreken
5. Zet uw geheugen aan het werk – als u een interesse hebt waar u van geniet en u wilt een cursus proberen, kan dit helpen om uw geest scherp te houden

Hoewel er vele manieren zijn waarop u kunt omgaan met uw cognitieve symptomen, hoeft u daarvoor niet elk aspect van uw leven aan te passen. Als u ermee worstelt, praat met uw arts.

Van veranderingen in uw stemming tot depressie en angst, MS heeft vaak een belangrijk effect op de psychische gezondheid. Het is van belang dat u uw psychisch welzijn niet uit het oog verliest of uw gevoelens afdoet als een reactie op uw MS‑diagnose, omdat dit door MS zelf kan worden veroorzaakt.

MS kan de overdracht van signalen die de stemming beïnvloeden, verstoren. Studies hebben gesuggereerd dat depressie vaker voorkomt bij mensen die aan MS lijden dan bij de algemene bevolking.

De psychische problemen bij MS kunnen uiteenlopend zijn, maar omvatten problemen als:

1. Depressie of angst
2. Zelfvertrouwen
3. Stemmingswisselingen

Als u psychische problemen ervaart, of het nu gaat om depressie, stress, angst of andere verontrustende gevoelens, zijn er een aantal benaderingen die kunnen helpen. Zorg ervoor dat u met uw arts of MS-verpleegkundige praat als u problemen ondervindt met uw psychische gezondheid, omdat ze gesprekstherapieën of psychologische therapieën kunnen bieden die kunnen helpen. Hier volgen enkele types die ze kunnen aanbevelen:

1. Cognitieve gedragstherapie (cognitive behavioural therapy, CBT) – dit is een behandeling die u helpt begrijpen hoe bepaalde situaties van invloed kunnen zijn op hoe we denken en voelen. Deze therapie kan u helpen strategieën te gebruiken om nieuwe manieren van denken aan te leren
2. Mindfulness – een behandeling om u te helpen uw emoties te begrijpen en te accepteren
3. Counseling – praten met iemand kan u echt helpen om dingen in perspectief te zetten en om te gaan met verschillende situaties

Dingen bespreken kan een grote opluchting zijn, of u ze nu bespreekt met uw arts, of met vrienden, familie of een MS‑zelfhulpgroep. Word lid van de MS One to One-gemeenschap op Facebook , Instagram en Twitter om ondersteuning te krijgen en gehoor te vinden als u aan MS lijdt.

  1. Memory and thinking. MS Society UK. Available at: https://www.mssociety.org.uk/ms-resources/memory-and-thinking-booklet. Last accessed: October 2017.
  2. Cognitive skills and normal aging. Available at: http://alzheimers.emory.edu/healthy_aging/cognitive-skills-normal-aging.html. Last accessed: October 2017.
  3. Cognition and cognitive symptoms. MS Trust. Available at: https://www.mstrust.org.uk/a-z/cognition-and-cognitive-symptoms. Last accessed: October 2017.
  4. Managing memory gaps and other cognitive problems. Available at: [Insert new MS One to One URL here]. Last accessed: October 2017.
  5. MS and your emotions. MS Society UK. Available at: https://www.mssociety.org.uk/ms-resources/ms-and-your-emotions-understanding-and-dealing-your-feelings. Last accessed: October 2017.
  6. Depression. MS Trust. Available at: https://www.mstrust.org.uk/a-z/depression. Last accessed: October 2017.

Bedankt voor je feedback!