De hersengezondheid een duwtje in de rug geven

Zowel hersenvolume als cognitieve reserve kunnen bescherming bieden tegen de progressie van lichamelijke invaliditeit en cognitieve achteruitgang bij mensen met multiple sclerose (MS). Maar hoe kunt u uw hersenen gezond houden en goed voor uw reserve te zorgen?

Uw fysieke gezondheid en uw hersengezondheid zijn onderling met elkaar verweven

Door voor uw algemene gezondheid te zorgen kunnen zowel uw hersenen als uw lichaam het hoofd bieden aan MS, en u beschermen tegen de impact die MS kan hebben op uw kwaliteit van leven.

Klik op de cirkels om de impact te begrijpen die ze hebben op de gezondheid van uw hersenen en wat u kunt doen om voor ze te zorgen.

Zorg voor uw hart en bloedvaten

  • Lichamelijk actief blijven is goed voor de gezondheid van uw hersenen, het kan uw hersenen zelfs verbeteren door de structuur en functie ervan te helpen ontwikkelen.3 Maar het is vooral belangrijk voor u als u met MS leeft, omdat cardiovasculaire fitheid verband houdt met zowel het hersenvolume als de cognitieve reserve bij mensen die aan deze aandoening lijden.

  • U kunt uw cardiovasculaire conditie verbeteren door regelmatig oefeningen te doen die uw hartslag verhogen. U denkt misschien aan intensieve trainingen zoals hardlopen of fitnesslessen, maar er zijn veel andere dingen die u kunt doen zoals tuinieren, dansen, wandelen of zwemmen. Als u uw evenwicht verliest, kunt u zelfs zittend op een stoel oefeningen doen. Maar bovenal is het het beste om iets te vinden waar je plezier in hebt!

Controleer uw bloeddruk

  • Het hebben van een hoge bloeddruk kan uw risico op het krijgen van een hart- en vaatziekte verhogen. Hoge bloeddruk is ook in verband gebracht met een lager hersenvolume en een grotere handicap bij MS-patiënten.

  • Het hebben van een hoge bloeddruk is niet iets wat u kunt merken, tenzij u het laat controleren bij uw arts. Hoge bloeddruk kan worden veroorzaakt door een aantal dingen, zoals overgewicht, een zoutrijk dieet, te weinig lichaamsbeweging en regelmatig te veel alcohol drinken. Daarom is het aanhouden van een gezonde levensstijl en regelmatige controles bij uw arts een goede manier om uw bloeddruk onder controle te houden.

Probeer roken te vermijden

  • Roken kan om vele redenen een negatief effect op u hebben wanneer u met MS leeft. Roken is in verband gebracht met een aantal zaken bij MS, waaronder een hogere terugvalkans, meer progressie van de handicap en cognitieve stoornissen in vergelijking met niet-rokers. Rokers met het klinisch geïsoleerd syndroom (CIS) hebben bijna twee keer zoveel kans als niet-rokers met CIS om laesies te ontwikkelen en hebben meer kans om door te groeien naar MS.

  • Er zijn een aantal dingen die u kunnen helpen bij het stoppen met roken. Bijvoorbeeld steun krijgen van uw familie en vrienden door hen te vertellen over uw plannen om te stoppen. U kunt ook met uw arts praten voor hulp en advies.

Let op hoeveel alcohol je drinkt

  • Er zijn een aantal gezondheidsvoordelen verbonden aan het minderen met alcohol. Het kan bijvoorbeeld uw calorie-inname aanzienlijk verminderen en uw risico op het krijgen van een aantal ziekten verminderen. Maar het kan ook bijzonder gunstig zijn voor u wanneer u leeft met MS, waar er bewijs is dat onveilig drinken (nu of in het verleden) leidt tot verminderde levensverwachting.

  • Een goed begin is bij te houden hoeveel u drinkt; u kunt dit doen met behulp van rekenmachines voor eenheden, die online beschikbaar zijn. De aanbevolen hoeveelheid alcohol die je veilig per week kunt drinken, verschilt van land tot land. In het Verenigd Koninkrijk wordt aanbevolen dat zowel mannen als vrouwen niet meer dan 14 eenheden per week drinken, maar in sommige landen ligt dat veel hoger. In Denemarken is dat 32 eenheden voor mannen en 21 voor vrouwen.

Let op uw gewicht

  • Leven met MS kan het soms moeilijk maken om gewicht te verliezen, of in sommige gevallen om aan te komen. Het kan ook het bereiden van voedsel en lichaamsbeweging moeilijker maken. Als u probeert af te vallen, is het belangrijk om een crashdieet te vermijden en in plaats daarvan haalbare doelen te stellen. Het is het beste om veranderingen aan te brengen die voor u werken en u in staat stellen een gezond dieet te volgen en regelmatig te bewegen. U kunt zelfs proberen uw maaltijden voor de komende week te plannen.

  • Zwaarlijvigheid is een risicofactor voor een aantal ernstige aandoeningen zoals diabetes type 2, hartziekten en beroertes. Het is ook in verband gebracht met een lagere kwaliteit van leven en psychische aandoeningen. Als u lijdt aan MS, is er een kans dat u een groter aantal laesies ontwikkelt als u zwaarlijvig bent.

Uw hersenen actief houden

Zorgen voor uw lichamelijke gezondheid en activiteiten doen waarbij u moet nadenken en waarmee u uw hersenen uitdaagt, kunnen helpen uw cognitieve reserve te verbeteren.

Deze activiteiten blijken te beschermen tegen cognitieve stoornis bij MS, als u ze uw hele leven blijft doen. Het is daarom een goed idee om iedere dag tijd te vinden voor deze activiteiten!

Maak een persoonlijke Gids voor gesprekken met uw arts om u te helpen uw hersenen te bespreken met uw neuroloog en meer te eisen van uw leven met MS.

  1. Brain health time matters in multiple sclerosis. Available at: http://msbrainhealth.org/perch/resources/time-matters-in-ms-report-may16.pdf
  2. Brain health a guide for people with MS. Available at: http://www.msbrainhealth.org/resources/for-people-with-ms/article/brain-health-a-guide-for-people-with-ms Accessed: May 2017.
  3. The brain-body connection: GCBH recommendations on Physical Activity and Brain Health. Available at: http://www.aarp.org/content/dam/aarp/health/brain_health/2016/05/gcbh-the-brain-body-connection.pdf Accessed: May 2017.
  4. Exercise. Available at: https://www.mstrust.org.uk/a-z/exercise#fitness
  5. How to quit smoking. Available at: https://www.helpguide.org/articles/addictions/how-to-quit-smoking.htm
  6. Clinically isolated syndrome. Available at: https://www.mstrust.org.uk/a-z/clinically-isolated-syndrome-cis
  7. How to cut down. Available at: https://www.drinkaware.co.uk/advice/how-to-reduce-your-drinking/how-to-cut-down/
  8. New alcohol guidelines: what you need to know. Available at: http://www.bbc.co.uk/news/uk-35252650
  9. High blood pressure. Available at: https://www.bhf.org.uk/heart-health/risk-factors/high-blood-pressure
  10. Managing your weight. Available at: https://www.mssociety.org.uk/managing-your-weight
  11. The health effects of overweight and obesity. Available at: https://www.cdc.gov/healthyweight/effects/index.html
  12. Cardiovascular disease. Available at: https://www.bhf.org.uk/heart-health/conditions/cardiovascular-disease

Did you find this content useful?